Medierea

Medierea este un proces in care oamenii, organizatiile sau intreprinderile aflate intr-un litigiu, sunt asistate de un mediator pentru a le ajuta sa ajunga la un accord care solutioneaza litigiul.

In Romania, desfasurarea procesului civil are la baza principiul contradictorialitatii. Acest lucru inseamna ca exista doua parti: reclamantul, in persoana care incepe procedura judiciara si paratul, persoana impotriva careia este introdusa o actiune in justitie.

Chiar înainte ca procedurile judiciare sa fie incepute in instanțele de judecată, avocații sfatuiesc clienții să adopte o poziție contradictorie cu privire la obiectul litigiului.

În acest sens, multe alte probleme sunt adesea ridicate, având astfel ca efect extinderea litigiului. Avocații frecvent și progresiv pot căuta cât mai multe alte posibile nemulțumiri ce odata gasite (sau construite) pot da greutate poziției reclamantului și în mod corespunzător avocații paratului pot reacționa în mod similar.

Rezultatul este ca adesea, disputele devin complicate în mod inutil, mai greu de rezolvat și, desigur, cei mai mulți oameni știu, inutil de scumpe.

Medierea tinde să reducă aspectele în litigiu, încurajează părțile să ia în considerare aspectele de respingere lipsite de importanță și irelevante. Mediatorul ajuta părțile să se concentreze pe găsirea de soluții la problemele-cheie.

Mediatorii încerca să mențină ritmul procedurilor de mediere, cu obiectivul de a ajunge la o rezoluție promptă. Prin cooperarea partilor, procesul poate fi rapid, eficient și, prin urmare, costurile de doar o fracțiune din taxele legale și de judecată.

Rolul mediatorului nu este acela de a judeca, el fiind in totalitate independent. Mediatorul pune intotdeauna accentul pe posibilitatea de a ajuta părțile să ajungă la un acord. Mediatorul poate descrie problema ca o persoană neutra, poate cantari impartial toate faptele expuse in litigiu. Aceasta pozitie ajută uneori oamenii să vadă disputa dintr-o poziție neutră. Cu toate acestea un mediator nu poate trece la judecata pricinii si nici nu poate face presiuni asupra unei parti pentru a accepta o oferta.

Se recomandă ca un acord de soluționare a litigiilor să fie întocmit și semnat de către fiecare dintre părți, după ce au primit consiliere juridică independentă că documentul conține cu exactitate toti termenii acordului la care au convenit, în principiu.

În cazul în care negocierea prin mediere eșuează, atunci una dintre părți (sau ambele), ar putea dori să înceapă procedurile judiciare în cazul în care doresc sa soluționeze problema într-o instanță de drept sau pot stabili ca această chestiune să rămână nerezolvata. Acest lucru înseamnă că partile se vor afla în aceeași poziție în care erau înainte de a participa la mediere.

În mod normal, părțile își împart costul medierii. Medierea va începe numai după ce părțile au semnat un contract de mediere care va conține onorariul de mediere, taxe pentru alte servicii, daca este cazul, precum și condițiile de plată. De asemenea contractul de mediere va cuprinde si conditiile in care va avea loc procesul de mediere, inclusive regulile pe care partile trebuie sa le respecte.

Mulți oameni, care au experimentat o rezolutie mediata a disputelor lor, consideră că, în afară de a fi mult mai puțin costisitoare, a fost mai rapida și o experiență mult mai puțin stresantă decât utilizarea sistemului juridic. În unele situații, se poate restaura chiar și calitatea inițială a relației dintre părți înainte de apariția litigiului. Aceasta este o valoare deosebită în medierea disputelor de afaceri sau de familie. Împreună cu toate celelalte beneficii ale unei sedinte de mediere a litigiilor de succes, economisirea costurilor este una dintre caracteristicile frecvent cele mai apreciate ale procesului.

Apreciem ca medierea poate fi cea mai nimerita procedura de solutionare a disputelor in mediul de afaceri, prezentand reale avantaje.

În primul rând, este persoanele aflate în litigiu pot fi distrase de la managementul creativ al afacerilor lor, ceea ce poate duce la eșec ori intarzieri neplacute.

În al doilea rând, o dispută poate fi distructivă în alte moduri, cum ar fi distrugerea personalitatii câștigate greu, atragerea unei publicitati neloiale și rău intentionate.

Cele mai multe dispute distrug fondul comercial. Fiecare afacere depinde pentru a avea succes de bunăvoința clienților săi, parteneri, furnizori și angajați. Medierea poate minimiza și chiar repara astfel de daune aduse afacerii.

Medierea a făcut posibilă continuarea relațiilor de afaceri după ce un diferend a fost soluționat sau chiar în timp ce medierea este în curs de desfășurare.

Toate cele de mai sus pot fi reduse la minimum în mod eficient, deoarece procesul de mediere poate fi finalizat mai repede decât litigiile deduse instantelor, acestea, tinzand să ia o lungă perioadă de timp pentru a ajunge la o concluzie (de luat in calcul si costul ridicat al litigiilor).

Încă o dată, costul redus al medierii reprezinta o economie semnificativă a întreprinderii în toate privințele.